Švica in Dolomiti
Glavnino letošnjega
dopusta sva posvetila nama do sedaj slabo poznani Švici. Sam sem jo nekajkrat
obiskal, vendar le toliko, da sem Vlasti lahko pripovedoval o izjemni lepoti
njenih gora in zanimivih gorskih prelazih. Ker je Švica splošno znana kot
razmeroma draga dežela, sva se iz previdnosti odločila, da v njej preživiva le
del dopusta. V drugem delu pa, če nama bo ostalo kaj časa in denarja, malo
zakroživa po Dolomitih, ki so naju navdušili v preteklih letih. Z njimi imava
kar nekaj neporavnanih računov, saj v preteklosti nisva imela ravno sreče z
vremenom in so nama svoje lepote skrili v meglo in oblake.
Kadar kdo izgovori ime
Švica, večina takoj pomisli na banke, težko dostopne gore in doline med njimi,
na neskončne gorske pašnike, železnice, zaradi trdega življenja vase zaprte
ljudi in nenazadnje na nekakšno Indijo Koromandijo, kot so nam jo vedno
predstavljali..
Najini vtisi niso ravno
takšni. Ne trdim, da sva vse videla in spoznala, vendar se je najina predstava
o Švici močno spremenila. Glede bank ne gre izgubljati besed, pa tudi v njih
nisva imela kaj početi. Tistega nekaj “drobiža”, ki sva ga imela s sabo, pač ni
bilo vredno nalagati v eno izmed njih. Visoke, s snegom pokrite gore, so res
težko dostopne, verjetno tudi za izkušene gornike, zato sva raje ostala na
cestah, ki so mojstrsko speljane med njimi in preko njih. Še bolj mojstrsko pa
so zgrajene železnice in lahko bi rekla, da kamor vodi cesta, tja te pripelje
tudi železnica, pa čeprav krepko preko 2000 m nad morjem. Težko se je odločiti, kaj je lepše: visoke
gore ali doline med njimi. Le-te so praviloma res težko dostopne in za pot iz
ene v drugo je potrebno prevoziti kar nekaj kilometrov ali pa se povzpeti na
prelaz in se spet spustiti v sosednjo dolino.
Torej je do tu vse tako,
kot so nam vedno pripovedovali. Ampak! Ljudje, ki sva jih srečevala, so bili
prijazni in pripravljeni pomagati. Veliko pomoči sva potrebovala pri
komuniciranju, saj slabo ali pa skorajda ne govoriva nemško, poleg tega pa je
njihova nemščina nekaj posebnega in še bolj nerazumljivega. Še sreča da se
nisva potepala po delih, kjer večinoma govorijo italijansko ali pa francosko…
Kot rečeno, so nama
lokalni prebivalci pri sporazumevanju veliko pomagali. Trudili so se govoriti
nemščino, ki sva jo razumela. Brez izjeme so bili pripravljeni povedati kaj več
o svoji deželi, tudi stvari, ki bi jih verjetno raje skrili. Tako sva izvedela, da se
tudi v Švici ne cedita med in mleko, sploh v zadnjem času. Tudi ta dežela ni
ostala imuna za težave, ki pestijo ves svet. Brezposelnost raste, težko se je
zaposliti, življenje je praviloma še dražje kot v ostalih delih Evrope. Manjša
podjetja izgubljajo boj z velikimi giganti … Morda je ravno ta stiska
spremenila ljudi, da so postali bolj odprti.
Splošno znano je tudi,
da je v Švici veliko tujcev. V eni od gostilnic naju je postregel natakar, po
rodu Hrvat iz Zaprešiča, v restavraciji, kjer sva večinoma večerjala, sva
naletela na natakarico iz Avstrije, točneje iz skorajda sosednjega St. Jakoba
na Koroškem, srečala sva možakarja, ki ga je pot prinesla iz Nemčije…
Splošni vtis o bogati
deželi pa se nama je sesul kaj kmalu, ko sva prevozila prve kilometre. Z
lepotami bogata pokrajina je zares urejena in zanjo vzorno skrbijo in jo
čistijo, toda hiše so praviloma povsem nekaj drugega, kot bi človek pričakoval
glede na silno “bogastvo” dežele. Saj ne da hiše niso urejene in pa njihova
okolica čista, vendar pa povečini ni tiste mičnosti, že kar malo kičaste, kot
naprimer v Avstriji.
Verjeli ali ne, pri nas
doma je sigurno več lepih hiš kot v Švici. Nisva mogla ugotoviti, ali
prebivalstvu lepo urejena hiša nič ne pomeni ali je življenje tako drago, da za
obnovo zmanjka denarja, ali pa je odgovor skrit popolnoma nekje drugje. Vlasta
me je kar nekajkrat vprašala, če po pomoti nisem spet zavil v Bolgarijo.
Skratka nad tem pogledom na Švico sva bila kar malo razočarana, morda pa sva od
nje po popotovanjih v Avstriji, Nemčiji in Južnem Tirolskem pričakovala preveč.
Opazila sva tudi, da se prodaja neverjetno veliko hiš, pa tudi hotelov, ki so
očitno že dolgo zaprti in so v resnično slabem stanju.
Tudi v ponudbi
prenočišč, oziroma udobnosti v njih, Švica zaostaja za ostalimi. Redko katero
privatno prenočišče ponuja lastni WC in pa tuš, če pa že, je cena bistveno
višja. V prenekaterem starejšem hotelu je ravno tako. Saj ne da bi bila preveč
zahtevna, samo nekako odvadili smo se tega. Šokiralo pa naju je to, da sva to
doživela ravno v Švici. Kjub temu da sva potovala po kar nekaj “revnih”
deželah, sva to doživela le še v verigi motelov F1 v Franciji, s tem da je bila
tam cena bistveno nižja. Ampak ker nisva ravno “izbirčne Metke”, naju to ni
motilo, da ne bi uživala v lepotah, ki jih ponuja ta alpska dežela.
Greva na pot
V petek popoldan, po
zadnjem “šihtu” pred dopustom, sva do konca pripravila prtljago in preverila
vremensko napoved, ki nama je obetala lepe dni. Nisva mogla verjeti, da sva res
dočakala dan odhoda. Sploh jaz sem, kot majhen otrok, zadnje dni odšteval,
kolikokrat greva še spat. Končno je bila pred nama le še ena noč.
V ranem sobotnem jutru
sva zapustila Slovenijo skozi karavanški predor in nadaljevala po že velikokrat
prevoženi cesti do Lienza in nato Siliana, kjer sva naredila daljši postanek
ravno v času, ko so se največji zaspanci šele prebujali. Pot mimo Brunicka do
Vipitena je sicer malce dolgočasna, čeprav ponuja kar nekaj lepih pogledov na
okoliške naravne lepote.
V Vipitenu sva se
obrnila proti Meranu in kot uverturo v najino potovanje čez številne prelaze
izbrala 2.215 m visok Jaufenpass. Na
začetku strmega vzpona cesta ni obetala pravih užitkov, saj ni v ravno
najboljšem stanju. Toda že po nekaj prevoženih kilometrih je postajala vedno
boljša, širša in ravno prav zavita, z gladkim asfaltom na ovinkih. Na poti sva
srečevala trume motoristov. Nekajkrat nama je iz nasprotne smeri pripeljala
takšna skupina, da sva dobila občukek, da sva srečala vlak. Na vrhu prelaza sva
skorajda s težavo dobila prostor za parkiranje, pa tudi veter je neusmiljeno
bril. Zapeljala sva se par ovinkov navzdol in počivala ob pogledu na polaganju
motoristov skozi eno od serpentin.
Po spustu v dolino sva
naredila manjši krog po Meranu, sicer prijetnem mestecu, v katerem pa nisva
naletela na nekaj, za kar bi si vzela več časa. Dolina Vinschgav, ki se razteza
od Merana pa do Passa Resia, nama je postala zanimiva šele v zadnjem delu,
kljub temu da jo krasi okoli petdeset gradov in prav toliko cerkva. Na poti
skozi nasade jabolk nama je postalo vroče in verjetno sva bila tudi zato imuna na lepote okolice. Šele pri
vasici Schluderns, ko sva se pričela vzpenjati in so temperature postajale
znosnejše, sva ob cesti postala pozorna na grad Churburg in kasneje samostan
Marienberg.
Cesta se je vedno boj
vzpenjala. Kmetje so na vseh koncih pospravljali seno. Na vrhu se nama je odprl
pogled na veliko umetno jezero, ki bržkone ne bi bilo nič posebnega, če bi ne
bilo povezano z grobim posegom v naravo in življenje ljudi, ki so živeli tu.
Zaradi potrebe
elektrarne so grobo posegli v naravo. Zgradili so jez in s tem potopili velik
del doline in celotno vasico Graum. Od vasice ni ostalo nič, razen pokopališča,
ki je bilo višje in pa kot opomin nesmislu cerkveni zvonik, ki se napol
potopljen dviguje iz vode. V bližini je nekakšno informacijsko središče, kjer
si je moč ogledati, kako je potekala gradnja jezu in posledično rušenje vasice.
Po prevoženih okroglih 400 km sva prispela na Passo Resia, tromejo med Italijo,
Avstrijo in Švico. Neverjetno zgodaj, kot še nikoli dosedaj na najinih
potovanjih, sva pred četrto uro popoldan, brez težav dobila prenočišče. Motor
sva skrila v garažo, gostitelj pa nama je ponudil možnost večerje v njegovi
malce oddaljeni piceriji.
Po osvežilnem tuširanju
sva se sprehodila po mestecu in ugotovila, da je picerija toliko oddaljena, da
sva opustila najin načrt, da greva na večerjo peš. Privoščila sva si pijačo v
“domačem” baru, kjer smo si izmenjali izkušnje in vtise s poti z bavarskimi
motoristi. Dala sva jim prospekt Bleda, oni pa se niso mogli načuditi
Slovencema, ki gresta na dopust v Švico. Spraševali so naju, če sploh veva, kam
greva, tam namreč kosilo za dva stane 50 EUR, da o prenočiščih sploh ne
govorimo.
Nisva jim uspela
razložiti, da sva po naravi skromna in če je potrebno znava nekaj dni preživeti
ob sendvičih in deljenju pločevinke kokakole. Gospodar nam je med tem prinesel
šilce domačega, kot znak dobrodošlice.
Odpravila sva se na
večerjo. Ko je gospodar v mojih rokah zagledal čeladi, me je prijazno napotil
nazaj v sobo, kjer sem ju odložil, on pa je med tem pripravil kombi, s katerim
naju je odpeljal do picerije in naju potem tudi prišel iskat. Nekakšen
brezplačen in vsekakor dobrodošel “Natakar, taxi prosim”.
Pri večerji sva oziroma
sem naletel na še eno majhno težavo. Pred kratkim so na zdravniškem pregledu
ugotovili, da imam veliko preveč holesterola v krvi, posledično je sledila
dieta, katero sem do sedaj strogo spoštoval. Pica, lazanje in podobne stvari,
na katerih temelji dobra italijanska kuhinja, niso na “pozitivni” listi.
“K vragu,” sem si rekel,
“če sem na dopustu jaz, naj bo še dieta!”
Pozdravljena dežela visokih
gora in prelazov
Prebudila sva se v
sončno jutro, ki je napovedovalo lep dan. Še pred zajtrkom sva pripravila motor
in prtljago za odhod. Po lastnih predvidevanjih naju je čakal dolg dan, na
koncu katerega bo potrebno še poiskati dobro in poceni prenočišče za štiri
noči. V tem trenutku še nisva vedela, kako lahko ali težko je najti prenočišče
v Švici, skrbelo pa naju je še to, da je nedelja. Verjetno zaprte turistične
pisarne nama ne bodo v pomoč.
Po zajtrku sva že po
nekajminutni vožnji vstopila v Avstrijo. Še preden sva zapeljala v prvo vasico,
ki naju je od sonca obsijana vabila, naj jo obiščeva, sva zavila levo proti
Švici in se pričela strmo vzpenjati. Komaj sva se zavedela, da sva bila v
Avstriji, že naju je, tokrat za spremembo, zaustavila mejna zapornica. Vlasta
je iz žepa izvlekla dokumente, policistka pa naju je brez posebne kontrole
spustila v “obljubljeno deželo”.
Najino potovanje se je
sedaj zares začelo. Vstopila sva v deželo, ki sva si jo izbrala za cilj
najinega potovanja. Nisva vedela, s kakšnimi občutki in kdaj jo bova zapustila.
Ali si bova ogledala vse, kar nameravava, ali nama bo ponagajalo vreme, morda
nama bo zmanjkalo časa ali denarja. Tisoč in eno vprašanje se mi je podilo po
glavi. Odgovore
sedaj vem. Vam pa jih še ne bom zaupal!
Najprej sva zamenjala
evre v švicarske franke in jih nekaj takoj porabila za napojitev Panke. Bencin
je namreč v Švici malenkost cenejši kot v Avstriji in bistveno kot v Italiji.
Odločila sva se tudi, da ne bova kupila vinjete, ker se bova izogibala
avtocestam, s tem sva prihranila 27 EUR. S pomočjo slovensko-švicarske mešanice
goriva sva zapeljala naprej.
Sorazmerno ozka dolina,
po kateri sva vozila, nama je ponujala poglede na bogate gozdove, s katerimi so
bila poraščena vznožja visokih gora, ki so se nad nama dvigale v nebo. Kaj
kmalu sva za seboj pustila Scuol, Vulpero in Tarasp, ki skupaj tvorijo
popularno zdraviliško počitniško središče. Najino pozornost je pritegnil grad
nad Taraspom, ki ga je nemogoče prezreti, saj je viden že kilometre daleč.
Približevala sva se
najinemu prvemu prelazu v Švici. Table ob cesti so napovedovale bližino
železniške postaje, kjer lahko skozi predor z avtovlakom potuješ proti osrčju
dežele. Da bi si za nadaljevanje najine poti izbrala to možnost, nisva niti
pomislila, čeprav bi bila morda zanimiva. Morda pa kdaj drugič.
Zelena tablica pod
napisom Fluela pass nama je odpirala vrata v nova doživetja. Prvi vzpon na
prelaz v Švici, visok 2.383 m, je bil poplačan z lepo
panoramo po poti in na vrhu. Sneg, ki je sicer izdatno pokrival vrhove gora, se
nama je toliko približal, da sva se ga lahko dotaknila. Prijetna osvežitev v
sicer vročem dnevu. Sneg pa ni samo nama ponujal osvežitve, pač pa je njegovo
taljenje napajalo manjše temno modro jezerce na vrhu prelaza, preko zime pa
verjetno povzročal nemalo skrbi lokalnim prebivalcem.
Snežni količki |
Kako hude zime so tu,
pričajo obcestni količki, če se jim sploh lahko tako reče. Po višini in debelini so
namreč na las podobni telegrafskim drogovom. O velikih količinah snega pričajo
tudi okoliške skale in kamenje, ki je močno poraslo s tanko plastjo mahovja, ki
daje vtis da je le-to zelene barve.
Spustila sva se v
toplejšo dolino, kjer sva naredila krog po ulicah mondenega Davosa in
nadaljevala pot po cestah, ki s svojo kvaliteto nekako ne pritičejo mestu s
tako znamenitim imenom. Dolina se je
pričela širiti, vrhovi gora pa umikati v daljave. Pokrajina je postajala
nezanimiva, če ne že kar dolgočasna. Enoličnost je občasno prekinila kakšna
vasica ali mestece, vendar pa se nama nobeno od naselij ni usedlo v srce. Nič
posebno lepega nisva opazila.
Po vstopu v
Liechtenstein so se zadeve malce spremenile, vendar ne toliko, da bi si te
kraje želela še kdaj videti. Za spremembo od Švice je v politično samostojni
kneževini za odtenek več
modernih stavb, nad katerimi pa bedi grad v Vaduzu, ki služi kot rezidenca
prinčevi družini.
Obiskala sva center
prestolnice, kjer se je odvijal nekakšen sejem. Na žalost sva prišla ravno na
koncu koncerta lokalnega pihalnega orkestra, tako da sva ga ujela le za
pokušino. Ravno tako so se razbežali vsi domačini, oblečeni v narodne noše.
Komajda nama je uspelo fotografirati dve “teti“, ki sta nama s ponosom
pozirali. Malce sva se še sprehodila po mestu, ki so ga oblegale skupine turistov,
ki so sem prišli z avtobusi. Umaknila sva se jim v manjši park in kolikor
toliko v miru pojedla solati, ki sva ju kupila v bližnji trgovini in si
razdelila kokakolo.
Pot sva nadaljevala ob
Walenseeju. Ob, za naše razmere, velikem jezeru je bilo čutiti pravi počitniški
utrip. Ob obali je bilo vsepovsod polno ljudi, od katerih so se redki kopali,
večinoma pa uživali na soncu. Drugi so se zabavali s surfanjem, jadranjem,
vožnjo s čolni in ne vem čem še vse. “Prave turiste” pa so po jezeru prevažale
velike motorne ladje. Skratka za vsakogar nekaj. Midva sva bila zadovoljna s
pogledom na to mravljišče, ki bi se mu bilo prijetno pridružiti, ampak čakalo
naju je še nekaj kilometrov.
Po panoramski cesti, s
katere sva skozi gozd opazovala, kako se nama oddaljujeta jezero in vrvež okoli
njega, sva se povzpela do Mollisa in se na hitro spustila v sosednjo dolino.
Sledil je prvi del počasnega vzpona na 1.952 m visok Klausenpass.
Kmalu potem, ko sva
zapustila zadnja večja naselja ob poti, so se pred nama začeli odpirati
neskončni gorski pašniki, posejani z majhnimi hišicami, skritimi v zavetje
skal; med njimi pa so se pasle krave. No pa ne vse. Nekaterim se je zdelo na
moč zabavno sprehajati se po cesti in zadrževati malce prestrašene popotnike.
Saj veste, krava z lahkoto spremeni zunanjo podobo avtomobila, motorista pa
prevrne v jarek.
Prepričana sva bila, da
bova vsak čas zagledala vrh prelaza, pa se nama je odprl pogled na strmo
pobočje, prepleteno s serpentinami, na katerih je uživalo neskončno število
motoristov in ljubiteljev starodobnih prestižnih kabrioletov. Med rdečimi
skalami na vrhu jih ni bilo nič manj. Ne izrazito visok prelaz je zaradi svojih
lepot očitno zelo oblegan, pa še nedelja je bila. Spust v dolino, ne vem katero
že po vrsti, je bil ravno tako zanimiv, kot pred tem vzpon. Cesta je morda še
bolj panoramska in ob njej je bilo vse polno ličnih vasic, ki sva jih kasneje
pogrešala. Morda bi nama bilo tu lepše in mirneje, samo izhodišče za nadaljnje
križarjenje pa ni bilo ravno najboljše.
V Altdorfu, rojstnem
mestu Wilhelma Tella, sva sklenila, da bova začela iskati prenočišče, samo da
prideva v kakšno manjšo vasico. Pot naju je vodila ob avtocesti, ki skozi
predor Gotthard povezuje osrednjo Švico z Italijo. Manjših vasic je bilo kar
nekaj, nikjer pa nisva opazila primerne hiše za nastanitev. Nekaj lokalnih
gostišč je ponujalo prenočišča, ampak najine zahteve so bile očitno dokaj
visoke in nisva imela občutka, da bi se v njih dobro počutila. Če bi
potrebovala prenočišče za eno noč, bi bila kmalu zadovoljna, za dalj časa pa
sva si želela vsaj malo več udobja.
V eni od vasi sva našla
informacijsko tablo z napisi gostišč, ki so ponujala prenočišča. Izpisala sva
si tista, ki bi nama lahko ustrezala. Po ogledu dveh sva bila kar malo
razočarana in prepričana, da bo potrebno seči globlje v žep.
Ampak kakor skoraj vedno
se nama je tudi tokrat nasmehnila sreča. Tik pred Wassenom, vasico z vsega 600
prebivalci, sva ob cesti naletela na tablo “zimmer”. Pogled na prvo hišo v
ulici naju je ohrabril. Še preden pa sva se ustavila, nama je ženica pokazala,
naj nadaljujeva z vožnjo do druge hiše.
Kasneje sva izvedela, da
je bila to mati najine gospodarice, ki živi pri svoji snahi. V obeh hišah je
moč dobiti prenočišče, ampak čeprav so v sorodu, niso v najboljših odnosih. Ja,
tile Švicarji se pa res ne razlikujejo od nas in vseh ostalih.
Vesela obiskov nama je
priletna ženska razkazala domovanje. Malo naju je motilo, da bi WC in tuš delila s sosednjo sobo, ampak ker
je bila očitno prazna, se s tem nisva preveč obremenjevala. Lokacija hiše je
bila zanimiva tudi zato, ker je bila odmaknjena od glavne ceste in je ponujala
varno mesto tudi za najino Panko. Za ceno 40 EUR dobiva sobo za dva z zajtrkom.
Mamljiva ponudba.
Sledil je hladen tuš
brez vode. V hiši je prepovedano kaditi! Kriza! Skorajda sva že sedla na motor
in odšla, pa naju je teta potolažila da na balkonu pa lahko kadiva, kolikor
naju je volja. S tem sva bila zadovoljna, ona pa še bolj, ko sva povedala, da
bova ostala najmanj štiri noči. Kar odskakljala je do moža in mu hitela
pripovedovati, kakšen posel je sklenila.
Po nasvetu najine
gostiteljice sva večerjala v restavraciji Gerig, v enem od treh hotelov v
Wassenu. Večerja je bila okusna in ne pretirano draga, saj sva se za okroglih
20 Eur oba najedla in napila. V drugih
dveh hotelih, od katerih je enega krasil napis “Wellecome bikers”, pa je
prenočišče za dva stalo od 60 Eur naprej.
Prvo noč v Švici nisva
dobro spala. Ves čas sva se prebujala in se premetavala po postelji. Kljub
sicer dobri izbiri prenočišča naju je motil hrup vlakov, ki so vozili tik nad
hišo, pomešan z ropotom številnih avtomobilov, ki so prihajali iz Gotthartskega
predora in so vozili po precej oddaljeni
avtocesti. Davek nedeljske noči, ko je promet povečan zaradi številnih tujcev,
ki se vračajo na delo v Švico. Naslednje noči je bilo bolje. Malo sva se
navadila, pa tudi promet se je precej umiril.
Kateri prelaz je lepši?
Jutranji posvet, ki je
bil nadaljevanje večernega, se je vrtel okoli današnje poti. Potrebno se je
bilo odločiti, kam greva. Glede na lepo vreme sva sklenila, da ne smeva
izpustiti prilike in si v takih pogojih ogledati vrhove nad prelazi. Ostalo bi
si lahko ogledala tudi v slabšem vremenu. No k sreči tudi v naslednjih dneh ni
bilo slabšega vremena.
Odločitev je torej
padla, izbrala sva zaporedje in smer vožnje čez prelaze. Na naju je čakalo pet
novih prelazov, od katerih bova enega morala prevoziti dvakrat, ker se drugače
ne da izpeljati poti. Sva si morda zadala preveč?
Takoj ko sva za seboj
zapustila Wassen, sva se skozi galerije ob železnici začela strmo vzpenjati.
Mimo znamenitega “hudičevega mostu”, poleg katerega je spomenik ruskim vojakom,
padlim v bližini v času I. svetovne vojne, sva prispela do Andermatta, bolj
poznanega kot zimsko središče. Kljub temu turistov tudi tokrat ni
primanjkovalo.
Ob pomoči domačega
motorista sva natočila gorivo na avtomatski bencinski črpalki. Kar dve težavici
sva rešila na en mah. Dolila sva gorivo in iz prve roke izvedela, kakšen je
postopek točenja na podobnih črpalkah. Kar se tega tiče, ni več zime.
Proti Furki |
Sledil je vzpon preko
ljubke vasice Realp na Furkapass (2.431 m). Vožnja po slabi in ozki cesti, speljani med
visokogorskimi travniki, ki so se kasneje pričeli umikati kamenju in skalam, je
bila kljub temu prijetna in je napovedovala, da naju čaka lep dan. Nisva se
mogla nagledati lepot Bernskih in Valaiskih Alp, ki so se bleščale v soncu.
Nekaj časa naju je po poti spremljala železniška proga, ki se je malo više
izgubila v predoru in se potem na drugi strani prelaza spet prikazala.
Kmalu po spustu z vrha
sva ob desni strani opazila Rhonski ledenik. Malokrat ima človek priliko, da si
tako od blizu, tako rekoč s ceste ogleda mogočen masiv večnega ledu. Spretni
domačini so šli še dalj. V ledenik so izkopali ledeno jamo, ki jo je moč obiskati
za simbolično ceno – dobre 3 EUR. Seveda nisva izpustila te prilike.
Pot proti jami je
speljana med gladko izbrušenimi skalami, ki so bile dolga leta izpostavljene
vodni in ledeni obdelavi. Tik ob poti se je kar naenkrat pojavil svizec.
Poskušal sem ga fotografirati, pa mi ni bil pripravljen pozirati. Preden sem
uspel pritisniti na sprožilec, se je skril med skale.
Vstopila sva v objem
ledu, bi se lahko reklo. Prevzemal naju je neopisen občutek, ko sva se
sprehajala po gladko izklesanih ledenih hodnikih. Prijetno hladno je bilo, dodatno pa naju je hladila voda, ki je
kapljala s stropa.
Počitek z razgledom |
Sledil je spust po
cesti, ki je bila pravo nasprotje prejšnji, proti Ulrichnu, kjer sva se zopet
podala navzgor. Cesta se je med bujnimi gozdovi počasi vzpenjala. Gozdove so
počasi zamenjali mogočni skalni masivi, med katerimi se je gladka asfaltna
cesta pričela serpentinasto vzpenjati, kot bi se ji mudilo.
V daljavi sva opazila
visoko brano umetnega jezera. Kasneje sva ugotovila, da je skorajda na vsakem
prelazu umetni jez, ki po najinih predvidevanjih služi pridobivanju električne
energije. Prav na vsakem, brez izjeme, pa je naravno jezerce, ki se napaja iz
okoliških gmot snega in ledu. Prehitevala sva, kot tudi na vseh drugih
prelazih, veliko število kolesarjev.
Pravi garači! Pogled z vrha prelaza resnično poplačajo z vsako kapljico znoja.
Z veliko manj truda,
zato pa nič manj užitkov, sva se povzpela na Nufenenpass (2.478 m). Dobesedno sva si pretegnila noge, saj sva se malce
sprehodila po okolici. V miru sva vdihnila polna pljuča visokogorskega zraka in
se razgledala po bližnjih in daljnih vrhovih, ki so naju obkrožali.
Po široki, dobro
vzdrževani cesti, ki je bila narejena iz betonskih plošč, sva se spustila proti
Ariolu. Na daleč sva nekako v strahu pogledovala na Gotthardsko cesto, vpeto v
strmo pobočje, iz katerega so štrlele njene serpentine, speljane po visokih
stebrih.
Čeprav je cesta na daleč
izgledala strašljivo, pa od blizu ni bila nič posebnega, če odštejem panoramo
na dolino, ki se je odpirala pod nama. Na začetku naju je dobro pretreslo na s
kockami tlakovani cesti, nekje na polovici pa sva zapeljala na široko in gladko
cesto. Vrh Gotthardskega prelaza (2.108 m) se nama ni zdel nič posebnega. V primerjavi z vsemi
drugimi je nekako nezanimiv. Verjetno bi se kazalo najprej povzpeti nanj in
šele nato na ostale. Tako pa se v lepotah drugih nekako izgubi.
Vrnila sva se v
Andermatt, kjer so med tem ulice dobesedno oživele. S težavo sva našla prosto
mizo in pokosila. Pri dveh sosednjih mizah sta sedela zdolgočasena motoristična
para. Niti odzdraviti se jima ni ljubilo na najin pozdrav. Morda sta prav zato
pritegnila najino pozornost in sva ju malo opazovala. Lepo ali grdo, taka sva!
Prva dva sta nemo
strgala po krožnikih, ko pa sta zaključila, sta se zaposlila vsak po svoje.
Zanimivo se mi je zdelo, da se je v prebiranje karte poglobila “mama”. Ravno
obratno kot pri naju!
Drugi par je pred
najinim prihodom že pojedel in je le še lenobno počival. Možakar se je zazrl
nekam v daljavo in se očitno odklopil od bližnjega sveta. Žena se je med tem
zdolgočaseno ozirala po okolici. Ne en ne drug pa v tem času ni kaj dosti
klepetal.
Midva si tega ne znava
predstavljati. Še na motorju se zahvaljujoč sodobni tehniki pogovarjava, ob
počitkih pa še toliko bolj. Premlevava doživetja in ugotavljava, zakaj je bilo
pa tam tako in čemu služi tista čudna reč ob cesti. Skratka tem za pogovor nama
nikoli ne zmanjka. Hvala bogu! Zato pa hodiva na dopust skupaj, da vse lepo in
hudo, kot v vsakdanjem življenju, doživljava ob podpori drugega. Kaj hočemo.
Ljudje smo vseh vrst.
Po okusnih špagetih in
izdatnem počitku na popoldanskem soncu sva se spustila v Wassen, nato pa znova
pričela z resnim delom. Že začetek vzpona na Sustenpass (2.224 m), ko so se med vrhovi smrek prikazale s snegom pobeljene
gore, je obetal še en lep prelaz. Kasneje sva si bila edina, da je ta najlepši.
Zadovoljna sva bila, da sva ravno njega morala v prihodnjih dneh prevoziti še
enkrat v isti smeri ter dvakrat v nasprotni. Na večino prelazov vodi cesta, ki
je na eni strani boljša kot na drugi, nekakšna izjema pa je ravno Susten.
Tudi glede lepot
vršacev, gozdov in ledenikov ob njem se ne bi mogel odločiti, katera stran je
lepša. Pravijo, da odsvetujejo obisk prelaza v slabem vremenu, ker s tem
zamudiš vse njegove lepote. Lahko le prikimam.
Manjšo neprijetnost sva
doživela le tik pred prihodom v dolino, ko sva zapeljala na eno od kač, kot jim
pravim. Drugače so to bitumenske, ali ne vem kakšne že, zalivke v asfaltu.
Kljub izogibanju mi je uspelo eno povoziti. Sledilo je, marsikomu znano,
spodnašanje zadnjega dela motorja. Malce povečanje adrenalina in krakek vzdih
na zadnjem sedežu, so bile vse negativne posledice. Hvala bogu!
Hotel |
Še preden sva se dodobra
zavedla vseh lepot in jih uspela popredalčkati v spominih, že sva se, zopet med
mogočnimi masivi skal, vzpenjala na nov prelaz. Za danes nama je ostal le še
Grimselpass (2.165 m). Zanimiv kot vsi
ostali, pa vendar drugačen in nič manj lep. Pod vrhom so kar tri umetna jezera,
tik ob njih pa nenavaden hotel, zgrajen iz temnega okoliškega kamenja, ki ga
poživljajo živo rdeča polkna.
Ostanki snega |
Na vrhu ob parkirišču
naju je presenetila gmota snega, visoka več kot pet metrov. Zanimivo se nama je
zdelo prav to, da Grimsel ni med višjimi prelazi, ki sva jih prevozila, prej
nasprotno, pa je bilo ravno na njem največ snega.
Na drugi strani prelaza
so nama padle v oči tri zanimive železne skulpture. Prvi je bil dinozaver,
drugi abstraktni motorist, sestavljen iz raznih ostankov gospodinjskih strojev,
in pa čisto pravi motorist s sopotnico, ki je imela od vetra razmršene lase.
Hitremu spustu po
serpentinasti cesti je sledil še ponovni obisk Furke. Pot sva načrtovala tako,
da sva prelaze prevozila v obliki osmice, tako sva enega od njih morala
prevoziti dvakrat.
Jaz se nisem pritoževal.
Furko sem namreč prevozil bolj za dušo kot prvikrat. Nisem se oziral po lepih
gorah, ampak sem užival v vožnji in neštetih ovinkih. Vlasta se je
potrpežljivo stisnila za
mano, saj mi ni hotela vzeti užitka.
Kadar pa je le postalo prehudo, me je “lopnila” po čeladi.
Ker sva si že privoščila
topel obrok, sva si za večerjo nakupila malo salame, kruha, pravi švicarski sir
in pa kos torte za vsakogar. Poiskala sva primeren nezamreženi prostor ob
potoku. Razgrnila sva šotorsko krilo in se razkomotila. Pijačo sva si ohladila
v potoku, za glasbo pa so poskrbele krave, ki so nama z druge strani pridno
zvonile z zvonci. Razmišljal sem o tem, da takšne večerje ne bi zamenjal za
pojedino v najbolj imenitni
restavraciji. Nekaj podobnega mi je kasneje rekla tudi Vlasta. Le komu naj se
zahvalim za takšno ženo? Kamurkoli – HVALA TI!
Pozno zvečer sva se
vrnila v najino začasno domovanje. V sosednjo sobo se je vselil delavec, ki je
preko dneva vrtal za hišo in iskal toplo vodo za ogrevanje. Skromen možakar, po
rodu Nemec, ki že več kot dvajset let dela v Švici, je bil malodane neopazen.
Umivat se je hodil h kolegu nadstropje niže, tako da sva ga videla le zjutraj,
ko je z nama popil kavo, ki jo je skuhala Vlasta.
Skrivnostni svet Sherloka Holmsa in mogočen
Trummelbachfall
Kot vsako jutro smo ob
zajtrku v kuhinji najine gostiteljice vsi skupaj spoznavali svet in domovino. Midva sva ji
pripovedovala o Sloveniji, ona pa nama o Švici. Tako so nama zajtrki kar
prehitro minevali in včasih sva si želela, da bi ves dan takole klepetali. Vsak
dan sva ji tudi poročala o dogodkih preteklega dne in kaj si nameravava
ogledati tisti dan. Tako sva mimogrede izvedela, kaj morava najinim načrtom še
dodati.
Spet sva se vzpela na
Sustenpass in se zapeljala do Meringena. Tik pred njim sva zavila desno in že
po dobrem kilometru sva bila na vhodu v eno od znamenitih sotesk, po imenu
Aareschlucht. Težko ime, ki ga še
danes ne znam pravilno prebrati, kaj šele napisati brez pomoči prospekta. Ne glede na to pa je soteska milo
rečeno veličastna. Med visoke skale se je v davnini zarezal led in izoblikoval
ozko in visoko sotesko. Njegovo pot danes nadaljuje voda. Skozi skale je
izdolben ozek in nizek predor, ki občasno preide na plano, tako da pot naprej
vodi po številnih lesenih mostičkih.
Pot skozi sotesko nama
je vzela slabo uro in nekaj manj za povratek. Odločila sva se, da greva v obe
strani peš, čeprav je mogoče v eno stran iti z vlakom. Vstopnina je zaradi tega
malenkost višja, vendar ne omembe vredno.
Midva sva se za razliko
v ceni raje odločila za obisk slapu Reichenbachfall, ki je nedaleč stran. Tak
sva odštela vsak po 8 Eur in videla dve naravni znamenitosti, pa še malce sva
pretegnila noge. Saj se rada voziva z motorjem, pravzaprav to najraje počneva,
samo včasih pa godi tudi kaj drugega.
Legendarni detektiv |
Po obisku soteske sva se
kakšnih pet minut peljala z motorjem do spodnje postaje vzpenjače, od koder sva
se z njo povzpela pod vznožje slapu, ki je povezan z zgodbo o Sherlocku Holmsu.
Tisti, ki ste prebirali zgodbe o njegovih podvigih, verjetno veste, da je pri
lovljenju zlikovca skupaj z njim padel v slap …
Priznam, da meni ta
zgodba ni znana, imam pa namen v bližnji prihodnosti ugotoviti, če je res tako.
Samo ne sedaj čez poletje. Zgodbe bom prebral čez zimo. Obljubim!
V bližnjem Meringenu je
tudi bronasti kip svetovno znanega detektiva in pa njegov muzej.
Pri vzpenjači sva imela
malo smole ali opa sreče. Do slapu sva prišla ravno v času kosila, tako da sva
na spust morala čakati uro in pol. Lahko bi šla peš, ampak časovno ne bi kaj
dosti pridobila.
Čas sva raje izkoristila
za ogled slapu. Sam po sebi, čeprav lep in mogočen, verjetno brez zgodbe o
Sherlocku ne bi bil nič posebnega. V okolici je namreč več slapov, sicer
manjših, in tako posamezni na žalost izgubljajo svoj pomen in veličastnost. Po ogledu pravega slapu
v nadaljevanju dneva pa je ta res izgubil svojo moč. A o njem kasneje.
Vzpela sva se do
njegovega vrha, v bližini katerega je bila restavracija. Med polurno hojo v strm breg, ob temperaturi
blizu 30 °C sva prelila kar nekaj
“bučnega olja”. Zato se nama je toliko bolj prilegel počitek ob kavici na
terasi s pogledom na Meringen globoko pod nama.
Že kar pozno popoldan
sva skozi kraje ob jezeru Brienzer nadaljevala pot do Interlakna, nato pa
naprej proti Lautebrunnenu. To je turistično močno razvito naselje, ki je
hkrati izhodišče zobate železnice, ki vas popelje v Muren ali svetovno znani
Wengen. V obeh je namreč prepovedan promet z motornimi vozili in je to
praktično edini možni dostop do njiju.
Malce naprej pa je ena
najbolj fascinantnih naravnih stvaritev, ki sva si jo tudi midva izbrala za
ogled. Za slabih 7 EUR na osebo sva obiskala Trummelbachfall. Če nanizam samo
nekaj podatkov, bo verjetno dovolj, da poudarim njegovo posebnost. To je
edinstveni slap na svetu, ki skorajda v celoti pada v globino v notranjosti
gore, skozi rov, ki ga je izoblikoval v letih svojega obstoja. Torej ga ni mogoče
videti na površju, temveč morate k njemu v goro samo. Napaja se iz ledenikov
Eigerja, Jungfraua in Moncha, ki pokrivajo približno 24 kvadratnih kilometrov površine.
V slapu
pade več kot 20.000 litrov vode v eni sekundi.
20.000 litrov/sekundo |
Verjetno si je težko
predstavljati ogromno moč vode, ki, medtem ko stojiš na policah, izklesanih ob
njem, pada le meter ali dva od tebe v globino,. Tudi midva še danes ne dojemava
tega in vedno znova preverjava podatke v prospektih. Ampak kakor koli jih
obračava, so pravi, nobena ničla ni dodana. Vsakomur, ki bo v bližini,
priporočava obisk!
Iz kar preveč ohlajenega
rova, kjer za dodatno osvežitev poskrbi slap s škropljenjem, sva spet stopila v
vroč dan in se po isti poti, le v obrnjeni smeri, vrnila v Wassen.
Večerjo v restavraciji
Gerig nama je, potem ko je slišala najin pogovor, v polomljeni slovenščini
postregla natakarica, ki je doma v St. Jakobu na avstrijskem Koroškem. Tudi njo
je Švica zvabila služit vsakdanji kruh daleč od doma. Verjetno ravno tako kot
midva vesela snidenja s sosedi, je bila kar razočarana, da je naslednji dan
prosta in je ne bo v hotelu, ko bova spet prišla na večerjo. Obljubila sva ji,
de se še kdaj vrneva. Letos ne, lahko pa da kdaj drugič.
Luzern
Sledil je bolj ravninski
dan. Izpod visokih gora sva se zapeljala severneje proti Altdorfu, kjer se je
dolina z vsakim prevoženim kilometrom občutno razširila in vedno bolj prehajala
v ravnino. Malce dvomim, da je šlo za pravo ravnino, le nama se je sedaj, ko
sva bila vajena gora vsaka manj gorata pokrajina zdela kot ravnina. Ob severni
obali Urnerskega in kasneje Vierwalddtatterskega jezera sva se približevala
Luzernu. Nikakor nisva mogla ugotoviti, zakaj imata dva dela istega jezera vsak
svoje ime. Pa se tudi nisva pretirano trudila izvedeti. Po domače sva mu rekla
Luzernško jezero, pa naj ga domačini imenujejo, kakor koli že želijo. Ne glede
na težave z imeni pa sva si bila edina, da sta tako jezero kot okolica lepa in
prijetna za lenobno potovanje v stilu “časa imava dovolj”. Skromna naselja, ki
sva jih bila vajena v zadnjih dneh, so zamenjala mondena turistična naselja. To
pa je Švica, o kateri so nam vedno govorili, vsaj tako na oko. Želela sva se
ustaviti nekje na obali in uživati ob pogledu na prostrano jezero, po katerem
so plule večje in manjše ladje, jadrnice in nenazadnje čolnički. Toda
vsepovsod, kjer se je pojavilo parkirišče, je bilo le-to označeno z neštetimi
tablami, da je to “privatno zemljišče”. Bogaboječa, kot sva, si nisva upala
drzniti in motiti miru lastnikov zemljišča. Tako sva prišla naravnost v center
Luzerna. Živahen promet, bolj kot bi si želela, je pričal, da sva v večjem
mestu.
Ob tem pa še ena
zanimivost, ki bi jo skorajda pozabil. Promet v Švici praviloma poteka strogo po pravilih.
Izjeme niso niti motoristi. Tudi nam sorodne duše se bolj ali manj držijo
omejitev hitrosti, da o ostalih stvareh ne govorim. Kar nenavadno je videti
motorista, ki stoji v koloni pred semaforjem in se ne poskuša prebiti mimo
kolone.
Tudi midva sva se
poskušala vklopiti v okolje in strogo spoštovati predpise. No saj večjih težav
nisem imel, saj nikoli ne pretiravam, vseeno pa včasih malo odstopim od
dovoljenega. Tudi v Luzernu me je malce zaneslo in v enem od križišč sem
prehitel dolgo kolono vozil po pasu za avtobuse. Vlasta me je malce pokarala, pa
sem se na hitro opravičil, da sem mislil, da sem spet z avtobusom. Njo sem
prepričal, ne vem pa, če bi lokalne predstavnike oblasti. Verjetno je bolje, da
mi ni bilo potrebno. Kakšnih 15 minut sva pa vseeno prihranila.
Malce sva raziskovala
center (raziskovanje = iskanje določenega cilja). Za pomoč sva prosila lokalnega
motorista na čoperju, ki je bil po elegantni obleki sodeč namenjen v službo. Z
veliko mero prijaznosti nama je najprej poskušal razložiti, kako prideva do
Glacier gardna, nato pa se kar sredi stavka odločil, da naju pospremi do tja.
Še preden sva se mu pošteno zahvalila, se je že izgubil v mestnem vrvežu.
Obstala sva pred novo težavo. Vsa posebna parkirišča za motorje in kolesa so
bila zasedena.
Končno sva v bližnji
stranski ulici našla toliko prostora, pravzaprav si ga naredila s premikanjem
koles, da sva uspela na primernem mestu pustiti Panko. Mimoidoči se niso kaj
prida zmenili za naju, kljub temu da sva se kar na pločniku preoblekla iz
standardne opreme v lahka poletna oblačila. Luzern, pozor – prihajava.
Najprej sva si ogledala
iskani park Glacier garden. V njem je znameniti, v skalo izklesan lev, posvečen
pogumnim švicarskim gardistom, ki so leta 1792 čuvali francoskega kralja
Ludvika XVI. Malodane boril sem se s četami Japončkov, da sem ga uspel shraniti
v fotoaparat.
Kapellbrucke |
Sprehodila sva se mimo
Hofkircha in bojda najstarejše kompletno lesene hiše (Rothenburger house),
zgrajene okoli leta 1500, po eni od glavnih ulic ob obali jezera do parka ob
pristanišču.
Malce sva se pohladila
in naredila načrt za naprej. Glede na to, da sva imela do motorja ravno tako
daleč, kot do drugega dela mestnega jedra, sva sklenila, da nadaljujeva peš.
Vlasta mi je neomajno
zaupala, da sem pravilno prevedel iz turističnega vodnika, da je najlepši
pogled na mesto iz Seebrucka. Res je bilo tako. Z mostu se nama je odprl pogled
na najbolj mondeni del obale z najboljšimi hoteli, pa na drugi strani na glavno
železniško postajo. Vzporedno z nama se je bohotil Kapellbrucke, verjetno
največkrat upodobljena luzernska znamenitost in na njegovi drugi strani mestna
hiša, ki jo obdaja staro mestno jedro.
Nad mestom pa je v
daljavi, čeprav se je zdel kot na dlani, bedel vrh Pilatusa. Sprehodila sva se
še preko Kapellbrucka in potem zakrožila po starem mestnem jedru. Vročina naju
je pričela premagovati. Sedla sa za mizo ene od številnih uličnih gostilnic in
potrpežljivo čakala. Izmenjala sva se na WC-ju . Medtem se je natakar zaljubljeno
vrtel okoli mičnih mladenk pri sosednji mizi. Kdo bi mu zameril? Ampak
midva bi tudi kaj
popila! Vlasta je pokadila cigareto, pa še vedno nič. Končno sva spoznala, da
bova še malce žejna. No, vsaj odpočila sva
se in olajšala. Bogatejša za denar, ki ga nisva porabila, sva
nadaljevala najin pohod po mestu.
Vrnila sva se v park ob
jezeru in v hladni senčici pojedla malico, ki sva jo mimogrede kupila. V Švici
nama je bilo všeč tudi to, da v trgovini brez težav lahko kupiš solato, ki ima
priloženo vse, kar potrebuješ za osvežilni obrok. Malo dobre volje, potresanja
in odpiranja in že s priloženimi zložljivimi vilicami špikaš po okusni solati.
Vrnila sva se k Panki.
Potrpežljivo naju je čakala. V hudi vročini (takrat še nisva vedela, kaj bo v
Italiji) sva zapustila Luzern. Ob avtocesti, v upanju da nama ne bo pošla
magistrala in bova morala zapeljati nanjo, sva se mimo Sarnena dvignila na
Brunigpass. Prelaz si zavoljo višine komajda zasluži to ime. Visok je skromnih 1.008 m. Kljub temu pa pot ni kaj dosti manj zanimiva kot čez
bližnje velikane. Ob poti je toliko jezer, da se skorajda dotikajo drug
drugega, ob njih pa nič manj ljubkih vasic in mestec.
Z Bruniga sva se
spustila v Meringen in se tokrat za spremembo od včeraj zapeljala skozi center.
Poiskala sva lokalček, kjer sva popila kavo, ki sva jo imela v dobrem še iz
Luzerna. Še preden pa sva jo naročila,
sva doživela novo presenečenje. Do naju je pristopil natakar in naju v poznanem
jeziku sosedov povprašal po najinih željah. Kasneje sva izvedela, da je iz
Zaprešiča in da je v Švico odšel takoj, ko je odslužil
vojsko, leta osemdeset
in nekaj. “Ravno pravi čas”, je še dodal. Po dolgem času nisva imela težav s
sporazumevanjem. Slovanske jezike, sploh sosednje, pa dobro obvladam.
V mestu sva našla še dostop
do interneta in se najprej javila domov, pa Kamničanom, nato preverila
vremensko napoved. Ker sva se iz Švice selila v Dolomite ravno za vikend, sva
za vsak slučaj poskusila rezervirati sobo v Fondu. Nemško še govoriva slabo, o
pisanju sploh ne gre razmišljati, o italijanščini še toliko manj.Ostala nama je
le angleščina, v kateri sva prosila za
potrditev najine rezervacije preko SMS-a. V naslednjih dneh nisva dobila
odgovora! Kaj to pomeni?
Še zadnjič sva se
zapeljala preko Sustna. Z otožnostjo sem se oziral po bližnjih vrhovih. Res mi
je bilo na tem prelazu najbolj všeč. Sedaj pa mi je ostalo le še to, da rečem
“ZBOGOM”, opala, “NASVIDENJE”. Tako bo bolj prav!
Slovo od Švice
Po preverjeni metodi sva
pred zajtrkom natovorila Panko. Tako prihraniva kakšno uro, ki nama čez dan še
kako pride prav. Še zadnjič sva pozajtrkovala maslo in marmelado, v upanju da
bo v Italiji bolje, oziroma konkretneje.
Med potjo proti
Andermattu sva se ustavila ob Hudičevem mostu, vendar le toliko, da sva
naredila par fotografij. Takoj zatem sva se že vzpenjala na Oberalppass (2.040 m). Globoko pod nama je ostajal Andermatt, na drugi
starani doline pa so se bohotili vrhovi nad Furko in Gothardom.
Švicar? Ne, Metlca |
Imel sem občutek, kot da
naju vabijo, naj se še enkrat povzpneva do njih. Rade volje bi jim ustregla in
si jih še enkrat ogledala in uživala v njihovih lepotah. Ampak na naju so že
čakali Dolomiti. Res so švicarske Alpe nekaj lepega in vredne ogleda, ampak z
Dolomiti se pa ne morejo primerjati. Vsekakor dopuščava drugačno mnenje, ampak
najino je takšno in zaenkrat naju ne more nič prepričati. Morda ga bova
spremenila, ko obiščeva še druge dele Švice. Domačini so nama zatrjevali, da je
eden od lepših delov kanton Valais, ki sva se ga le dotaknila na SV delu. Za
nekaj prihodnjih dopustov že imava ideje, mednje sva sedaj uvrstila tudi Švico,
ampak nekam na konec. Nič pa ni dokončno!
Med vzponom na Oberalppass naju je stalno spremljala
železnica in spomnil sem se oddaje na Travel chanelu o švicarskih železnicah.
Med drugimi so prikazovali tudi to, ki nama je sedaj zvesto sledila. Umaknila
se je le, ko sva vozila skozi serpentine. V omenjeni oddaji sem videl, da iz
znanega smučarskega centra Andermatt smučarje na bližnja smučišča vozi tudi
vlak. Na eni od postaj preprosto izstopiš in smučaš v dolino. Kolikokrat na dan
to lahko ponoviš, ne vem, je pa vsekakor užitek in nekaj posebnega.
Razgled na vrhove |
Prav tako kot na vsakem
prelazu naju je tudi tu pričakalo jezerce in pogled na okoliške vrhove, ki
jemlje dah. Spustila sva se v dolino in kaj kmalu pogrešila visoke vrhove, ki
so naju vseskozi spremljali.
Uživala sva med vožnjo
skozi bolj urejene vasice, kot sva bila vajena do sedaj. Kmalu sva spoznala, da
je urejenost povezana z bližino nekaj velikih smučarskih središč, med katerimi
je vsekakor prednjačil Flims. Lahko rečem najobsežnejše turistično središče, ki
sva ga videla v Švici, če seveda izključimo St. Moritz, ki je kategorija zase.
Bojim se, da mojega
razmišljanja o urejenosti kdo ne bo pravilno razumel. Švica se nama je na
splošno zdela slabše urejena kot recimo Avstrija in severni del Italije, sploh
Južna Tirolska. Urejena mislim v smislu, da se že na daleč vidi, da večina
ljudi služi s turizmom. Vsepovsod je polno prikupnih hišk in hotelčkov, ki te
kar sami vabijo, da se ustaviš. V Švici sva večinoma pogrešala tako podobo
krajev, čeprav zaradi tega ni nič manj lepa, le drugačna je.
Na poti proti Churu sva
se še zadnjič izognila avtocesti in se preko Parpana (1.549 m) spustila do Tiefencastela. Pot preko sorazmerno nizkega
prelaza bi nama verjetno kmalu ušla iz spomina, če se ne bi vanj vtisnilo
prikupno jezerce, ki se skriva med gozdovi tik ob cesti. Po okolici so urejene
pešpoti in pa klopce, kjer si spočiješ utrujene noge.
Neosvojenih prelazov na
najini poti je bilo vse manj. Eden med njimi je bil tudi Julierpass (2.284 m), preko katerega sva prišla v dolino s svetovno znanim
smučarskim središčem. Prelaz z okolico je lep tako kot vsi prejšnji. Edinstven
je v tem, da je po travnikih na vrhu neverjetno veliko skal in kamenja, ki se
je očitno odkrušilo z okoliških vrhov.
Nekaterim se vidi, da so
umetno postavljene in preprečujejo parkiranje kar vsepovsod, ampak tudi te so
verjetno tja prišle po isti poti, le da so jih malo prestavili. Po vožnji v
vročini sva si privoščila daljši počitek v prijetnem hladu. Obveznemu
fotografiranju okolice sem dodal še nekaj posnetkov lokalne flore. Zakaj pa ne, saj je ta tudi lepa?
Že v Silvaplani,
nekakšnem predmestju St. Moritza, se je dalo slutiti, da je tu doma smučanje.
Čeprav mestece leži ob dveh globokih modrih jezercih, ki sami po sebi ponujata
možnosti za uživanje, pa v okolici prevladujejo žičnice in pa gondolske
povezave na bližnja smučišča.
Zapeljala sva se skozi
St. Moritz, dvakratno domovanje zimskih olimpijskih iger in mondeno turistično
središče. O njegovem slovesu pričajo imenitna imena hotelov, pa tudi izložbe v
mestu, saj so v njih prisotne tako rekoč vse svetovno znane trgovine. Verjetno
tudi zato pravijo, da je tu laže srečati milijonarja kot pa kmeta.
Odločila sva se za nakup
skromnih spominkov v od centra oddaljeni trgovinici. Cena ni bila pretirano
višja od drugih, manj “bleščečih” delov Švice. Ob izhodu iz mesta sva za
dolivanje goriva porabila še zadnje franke.
Pričela sva še z zadnjim
današnjim vzponom. Široko cesto, ki se za razliko ni vzpenjala serpentinasto,
je tokrat dobesedno spremljala železniška proga. Ves čas poti le-ta poteka
vzporedno s cesto, le nekaj metrov oddaljena od nje. Šele tik pod vrhom se
odmakne. V daljavi so se prikazali
vrhovi gora, pokriti z neizmerljivo debelo snežno oddejo, med njimi pa se je
lesketal velik ledenik.
Nenadoma se je nad nama
pojavil helikopter, pod katerim je na vrvi visel človek. Zaokrožil je in ga
odložil malo više na travniku. Nato se je podenj pripel drugi in vse se je
ponovilo. Z veseljem sva ugotovila, da gre le za vajo.
Na Berninapassu (2.328 m) sva si enkrat za spremembo privoščila kavico. Do sedaj
niti na enem prelazu nisva storila tega. No, da vidimo, kako to izgleda. Kavica
pravzaprav kapučin je bila okusna, kot že dolgo ne. Videlo se je , da sva se
približevala Italiji. Cenika ni bilo nikjer, frankov nisva več imela, vendar je
natakar z veseljem vzel tudi evre. No, kar nekaj jih je vzel, če sem natančen.
Za dva kapučina in kozarca mineralne vode naju je olajšal kar za 10 EUR. Še preden
sem si opomogel od šoka je izginil v notranjost gostilne.
Že po nekaj kilometrih
spusta sva po dolgem času zapustila Švico in zapeljala na “domača” evropska
tla. A ni to zanimivo, kako smo naenkrat bliže doma? No, pa šalo na stran. Brez
zaustavljanja na meji sva vstopila v Livigno, nekakšno Duty free cono. Od kod in zakaj ta poseben položaj
dela Italije ne veva, pa naju tudi ni preveč zanimalo. Sledil je dolg spust
skozi pusto pokrajino do živahnega središča Livigna. Prenočišče sva našla s
pomočjo turistične informacijske pisarne. Sistem delovanja nama je bil zelo
všeč. A sva res v Italiji? Povedala sva, kakšne so najine želje, in že sva
dobila računalniški izpis hotelov, ki so jih bili pripravljeni izpolniti.
Uslužbenka nama je priložila še brošuro s spiskom vseh hotelov in zemljevidom.
Morala sva se samo še odločiti.
Izbrala sva hotel Baita
della luna Za 50 EUR sva dobila lepo dvoposteljno sobo z zajtrkom, ki sva ga že
dolgo pogrešala. V hotelu sva dobila tudi dostop da interneta. Na žalost pa
nama to ni pomagalo pri preverjanju rezervacije prenočišča za naslednji dan. Vlasta me je suvereno
potolažila, da v tem času praviloma ne bi smelo biti težav. Strinjal sem se z
njo, čeprav sem se s strahom spominjal najinega prvega potovanja v Dolomite, ko
nisva dobila prenočišča in sva se celo noč vozila, da sva spet prišla domov.
Ampak, proč črne misli! Vseeno pa je jutri petek in za njim vikend? Pogledal
sem Vlasto. Njen pomirjujoče brezskrben pogled je pomiril tudi mene. Včasih se
dogovoriva tudi brez besed.
Z nakupom v domači
trgovini sva dopolnila zalogo cigaret in
to po ceni, ki ni bila večja od naše. Tudi drugače so artikli bistveno cenejši
kot v ostali Evropi, sploh je veliko povpraševanje po alkoholu, tobačnih izdelkih
in tehniki. Zanimivo je bilo spet videti, kako kupci skrivajo nakupljeno po
kotih avtomobilov. Skoraj sem že pozabil, kako to izgleda.
Večerni sprehod po
Livignu nama je dobro del. Prvič zato, da sva malo pretegnila noge, drugič
zato, da sva predelala večerjo in nenazadnje, da sva si pobliže ogledala
simpatično mesto.
Po že omenjenem obilnem
zajtrku, sva se podala na lov za novo pipo, ki sem si jo želel kupiti.
Trgovina, v kateri sva jo prejšnji dan videla v izložbi je bila še vedno
zaprta, čeprav bi na stežaj morala odpreti vrta že pred desetimi minutami.
Uspela sva v drugem poskusu. Težko sem izbral med veliko ponudbo. Da pa mi pipa
očitno ni bila namenjena, se je izkazalo doma, ko se je polomila pri čiščenju
že po prvem kajenju. Bom pa zdravo živeli!
Skozi neskončno dolgo
galerijo ob jezeru sva prišla do mitnice, kjer sva plačala 7 EUR za uporabo
predora. Izredno ozek in nizek predor ne dopušča dvosmernega prometa, zato sva
za prehod skozenj morala počakati nekaj minut. Več kilometrov dolg, v živo
skalo izklesan predor je solidno osvetljen, pa kljub temu malce strašljiv. V
daljavi sva videla svetlo piko, ki se nama je le počasi približevala. Končno
sva bila spet na dnevni svetlobi.
Spet sva vstopila v
Švico. Mejni policist naju je spraševal, če imava kaj za carino. Povedal sem
mu, da imava ponavadi problem spraviti v kovčke to, kar sva pripeljala s sabo,
kaj šele da bi kaj dodajala. Z nasmehom nama je dvignil zapornico.
Široka cesta, speljana
med borovimi gozdovi in grmičevjem, je bila zelo prijetna za vožnjo. Kar žal mi
je bilo, ko so se gozdovi zaradi višine pričeli redčiti. Kot bi mignil, sva
bila na še zadnjem švicarskem prelazu, 2.149 m visokem Ofenpassu. Brez izjeme, kot vedno do sedaj, je
bilo na pakririšču polno motoristov, ki so jih pripeljale ceste z vseh koncev.
Le Slovencev še nisva srečala.
Ljubka vasica |
Spust proti Italiji je
bil bolj strm kot pred tem vzpon. Tik pred mejo sva se zaustavila v ljubki
vasici Sta. Maria, ki je sicer
izhodišče za vzpon na Stelvijo s švicarske strani. Tako prisrčne vasice na
najini poti še nisva videla. Ozke uličice so krasila s freskami in drugimi
okraski obogatena pročelja hiš. Želela sva si dalj ostati v vasici, ampak nad
vrhovi okoli Stelvija so se zbirali težki nevihtni oblaki.
Brez težav sva
prestopila mejo in že sva bila v majhnem, z obzidjem obdanem mestecu Glurns. V
zgodovini je bil trg Glorenza v bitki leta 1499 upepeljen. Kasneje so ga
obnovili in okoli njega postavili obzidje, v sklopu katerega so tudi številni
stolpi in troje mestnih vrat. Oboki le-teh so zaradi povodenj, ki so ceste
zasipale s peskom, izredno nizki.
Spet sva vstopila v
dolino Vinschgau in vse do Merana trpela v hudi vročini, ki pa je verjetno
blagodejna za nasade jablan, ki se
raztezajo po pobočjih doline.
V Meranu sva se pričela
spet dvigati in preko Passa di Palade vstopila v Trentino. V bližini Fonda sva
brez težav našla hotel Bucaneve, kjer
sva v zadnjih dneh poskušala rezervirati sobo. Napis na dvorišču “zimmer
frei” naju je ohrabril. Lastniku sva povedala,
da sva preko interneta rezervirala sobo. Razlagal nama je, da mu je računalnik
napadel virus. Ampak meni se ni zdel prepričljiv. Z ženo sta nekaj premetavala
papirje in preračunavala in naju končno vpisala v knjigo gostov in nam dala
ključ. Tik preden pa sva vstopila v dvigalo, nama je lastnik spet pričel
razlagati, da za dva dni ni problema, da pa potem čaka veliko skupino in ne ve,
če bo prostor še za naju. Odločno sem nastopil, da ostaneva štiri dni ali pa greva
takoj naprej. Po ponovnem posvetu z ženo smo rešili težavo. Za štiri dni sva
dobila sobo s polpenzionom, in to za solidno ceno 70 EUR na dan – za oba.
Soba je bila prostorna,
motor sva imela v garaži, večerje pa so bile take, da sva se po njih komajda
premikala. Kdor le za silo pozna ritual italijanskega prehranjevanja, verjetno
ne potrebuje dodatne razlage. Tisto, kar naju pa je najbolj navduševalo, je bil
pogled z balkona, verjetno največjega v hotelu. Pod seboj sva imela celotno
dolino proti Clesu in v daljavi vrhove Brente.
Sklenila sva, da se po
večerji malo sprehodiva po okolici, pa nama je to preprečil dež, ki je pričel
padati med večerjo. Razočarana, ker nisva uspela predelati odvečnih kalorij,
sva se tolažila, da je to vseeno bolje, kot da bi naju ujel na motorju.
Dolomitski kralji med prelazi
Celo noč je izdatno
deževalo, tudi napoved je bila slaba. Kljub temu sva se prebudila v čudovito
sončno jutro. Jutranji veter je očitno dodobra razpihal oblake in prav vse
pregnal z neba. Morala sva se odločiti, ali bova zaupala vremenarjem ali
jasnemu nebu nad nama. V stilu gesla, da imajo pogumni srečo, sva se odločila,
da ne glede na vse obiščeva Stelvio, Gavio in pa Tonale. Lanskoletno zaporedje,
ko so se nama zaradi nizke oblačnosti vrhovi cel dan skrivali v oblakih, sva
letos obrnila. Najprej sva se podala do Merana.
Na cesti so naju
presenetile neskončne kolone turistov. V upanju, da nimajo enakih načrtov kot
midva, sva, zahvaljujoč prednosti vožnje z motorjem, dokaj hitro napredovala in
že zgodaj dopoldan prišla pod vznožje Stelvia. Cesta pred nama se je cikcakasto
vzpenjala proti vrhu, kot bi se hotela dotakniti neba. Na levi in desni pa so naju
spremljale visoke gore.
Nekajkrat sem dobil
občutek, kot da se nama nagajivo nasmihajo, ker so naju lansko leto ukanile in
se skrile v meglice ter naju prav zaradi tega spet tako hitro zvabile k sebi.
Vožnja je bila popolnoma drugačna kot lanskoletna. Občutki med njo so res nekaj
enkratnega, če jih spremlja še pogled na lepo okolico.
Na vrhu 2.758 m visokega prelaza so naju pozdravile trume motoristov.
Komajda sva našla prostor za parkiranje. Pomislil sem, da je dobro, da
motoristi potujemo z motorji in ne z avtobusi. Le kam bi jih toliko parkirali?
Po počitku in nakupu
Trolov, ki sedaj varujejo najin dom pred vsem slabim, sva jo mahnila proti
Bormiju. Snega ni bilo več, reklamni panoji in transparenti pa so še ostali in
spominjali na največji dogodek letošnje zime, vsaj kar se alpskega smučanja
tiče.
Še preden sva si
opomogla od spusta, že sva se ponovno vzpenjala. In to v spremstvu treh Gold,
ki so vozile pred nama. Za takšne križarke so vozili so presenetljivo hitro,
jaz pa sem jim vztrajno sledil, dokler me Vlasta ni opomnila, da se nama
nikamor ne mudi.
Nadaljevala sva bolj
počasi, kar pa mi je glede na dokaj slabo cesto kar godilo. Pa še več časa sem
imel za vrtenje glave levo in desno in opazovanje okolice.
Na Passo Gavia (2.621 m) je bilo, kot poprej na Stelviju, motoristov skorajda
več kot kamenja. Velike skupine ljudi niso ravno po najinem okusu, zato sva se
na hitro odpravila v dolino.
V eni od serpentin je
nasproti vozeči motorist prehiteval kolesarja. Nič ne bi bilo narobe, če bi med
tem gledal naprej. Ampak možak se je očitno odločil, da se bo še malo razgledal
po okolici. Iskal sem že prostor za pobeg in tik preden sem mu potrobil in ga
opozoril na naju, je pogledal proti nama. Še danes vidim veliiiiike prestrašene
oči, ki so naju kar naenkrat zagledale pred sabo. Naj se sliši še tako smešno,
ampak le malo je manjkalo, pa bi čelno trčili. Nekdo tam gori naju ima očitno
rad!
Nekje na sredini spusta
sem napravil par fotografij ozke ceste. Nagonsko sem pogledal registracijo enega od
motorjev, ki so švigali mimo naju. Bila je ljubljanska. Po dobrem tednu je bil to prvi
slovenski motor. S hupanjem sem dosegel le to, da je z začudenjem gledal, kaj
se dogaja, nisem pa mu pravočasno uspel dopovedati, da smo rojaki.
V sončnem zgodnjem
popoldnevu sva se dvignila na 1.884 m visok Passo Tonale in
se z vrha spustila kakšen kilometer do lično urejenega parkirišča, kjer sva
pomalicala. Okoli vrhov nad nama so se začeli zbirati zlovešči nevihtni oblaki.
Pogled proti Clesu je bil bolj prijazen. Nasadi jabolk v dolini so bili še
vedno obsijani s soncem. Namakalni sistemi so delali s polno paro. Torej bo
vreme zdržalo! Upogumljena sva sklenila, da bova opravila še, že dolgo
načrtovan, obisk Madone di Campiglio in popila kapučino v barčku “Sisi”.
Tokrat sva skorajda malo
preveč preizkušala najino srečo. Z dolgim nosom sva zrla v s papirjem prekrita
stekla barčka, ki očitno preko poletja ne odpira svojih vrat. Na poti proti
Clesu sva ugotovila, da nevihtni oblaki potujejo skoraj tako hitro kot midva.
Priletele so prve dežne kaplje, ki so naju potem grozeče spremljale vse do
Fonda. Kljub temu pa sva uspela pospraviti motor in popiti kavo na balkonu, še
preden je pričel resno padati dež.
Ne glede na napoved sva
preživela čudovit dan. Le sprehod po posebni večerji z roštilja sva morala spet
odpovedati.
Iskanje korenin rodnega kraja po Brixnu
Kakor koli obrabljeno in
enolično se sliši, sva se zopet prebudila v sončno jutro. Načrtovala sva bolj
umirjen dan in manj prevoženih kilometrov. Med lanskoletnimi neuresničenimi
cilji nama je ostal tudi Brixen, mesto, ki je tesno povezano z najinim Bledom.
Za začetek sva se preko
Passa Mendola, le 1.363 m visokega prelaza,
spustila v Bolzano. Kljub temu da prelaz ne sodi med višje, pa je vožnja preko
njega ravno tako atraktivna. Serpentinasto vzpenjajoča oziroma spuščajoča cesta
daje občutek, da premaguješ veliko višinsko razliko. Nedeljski promet skozi
Bolzano je bil na najino veliko zadovoljstvo redek. Kljub temu se v mestu nisva
ustavljala, saj sva bila mnenja, da v njem ni nič, kar bi si bilo vredno
ogledati. Morda sva se motila, ampak česar ne veš, te ne boli.
Raje sva si vzela več
časa za turistično počasno vožnjo po dolini Sarntal. Prijetna dolina naju je s
svojimi lepotami in vožnjo skozi nešteto predorčkov prevzela že lani. Pobočja
gora so bila porasla z nekakšno vrsto resja. Zaradi močne roza-rdeče barve
njegovih cvetov so bila kot odeta v barvno preprogo.
V mirnem nedeljskem
jutru sva skorajda sama potovala po dolini in se vzpenjava na Passo Pennes (2.215 m). Ravno ko sva ugotavljala, kako je vse mirno, naju je
prehitela velika skupina nemških motoristov. Torej le nisva edina, ki uživava v
lepem dnevu.
Vreme na prelazu je bilo
pravo nasprotje prijetnemu v dolini. Pihal je strupeno mrzel veter ter
preganjal redke meglice. Turisti, ki so prispeli z avtobusi, so se zavijali v
topla oblačila in se že po nekaj korakih vračali na tople sedeže. Tudi midva
nisva dolgo vztrajala. Počasi, kot sva se vzpenjala, sva se tudi spustila v
dolino.
V Brixnu je bilo zopet
vroče. Sprva sva kar malo pogrešala hlad s prelaza, vendar le, dokler se nisva
spomnila strupenega vetra. Panko sva pustila na enem od mestnih parkirišč in se
sprehodila po centru mesta.
Mesto, ki naju je
navdušilo z ozkimi in slikoviti uličicami, je bilo boj prazno kot ne. Le nekaj domačinov in pa
peščica turistov se je sprehajala po njem. Naju to ni motilo. Tako sva si lahko
bolj v miru ogledala njegove znamenitosti.
Kar malce utrujena, bolj
od vročine kot od hoje, sva zapustila Brixen. Podala sva se skozi Milland in
naprej proti St. Andri. Cesta se je kot ponavadi strmo vzpenjala in kot bi
trenil, je bil Brixen, ki sva ga ravnokar zapustila, že globoko pod nama.
Vozila sva po lepi,
gladki cesti, ki so jo obdajali mogočni gozdovi, med katerimi se nama je kar
naenkrat odprl pogled na vasico St. Andra. Ljubkosti slednje se ne da opisati.
Ustavila sva se v strahu, da bi nama ušla kakšna podrobnost in si jo v miru
ogledala.
Le nekaj kilometrov
naprej, po vedno ožji cesti, sva daleč pred nama opazila vrhove Dolomitov,
tistih pravih, kot jim praviva midva. Najlepši in najbolj čaroben se nama
namreč zdi predel med Lienzom, Tolmezzom
in Bolzanom.
Med uživanjem ob vožnji
po ozki in na novo asfaltirani cesti sva se vedno bolj približevala 1.987 m visokemu Passu dele Erbe, preko katerega sva se spustila
v Val di Badia. Zapeljala sva se po dolini, vse dokler nisva prišla dobesedno
pod vznožje mogočnih skalnih masivov, ki so se tik ob cesti dvigali visoko v
nebo. Iz čudovite doline sva se dvignila 2.121 m visoko in preko Passa Gardena vstopila v še lepšo Val
Gardeno.
Težko bi se odločila,
kaj je bilo lepše, mogočni masivi gora ali pa vasice v njihovem zavetju. Prijelo naju je, da bi
se kar preselila sem, tako za zmeraj.
Vsega lepega je enkrat
konec. Tako kot se nama je nezadržno iztekal dopust, tako nama je zmanjkalo
lepe doline. Gore so se nama spet malce odmaknile in se skrile za z gozdom
poraščenimi pobočji, ki se vzpenjajo ob cesti proti Bolzanu.
Vročina, ki je že nekaj
dni udarjala po Italiji, je ubijala tudi naju. Termometer na motorju je pokazal
37°C. Toliko ni še nikoli in mi je
tudi vseeno, če nikoli več ne. Kje je sedaj hlad ledene jame pod Furko? Bolj ko
sva se približevala Mendoli, laže sva dihala. Temperatura je hitro padala in
kaj kmalu je bila le še nekaj stopinj nad dvajsetimi. Kako blagodejno je
deloval veter, ki naju je hladil, kljub temu da je bil topel.
V eni od trgovinin na
prelazu sva kupila ledeno hladno pijačo, ki se v nekaj minutah, kolikor sva
imela do hotela, ni segrela. Osvežilni zvok odpiranja pločevinke je opravil
polovico dela. Drugo polovico pa prijetno hladno pivo, ki je steklo po grlu.
Med najino odsotnostjo
je v hotel prišla velika skupina otrok, ki je sicer sodelovala na nekakšni
plesni akademiji v bližnjem Fondu. Posledično ni bilo več tako mirno, ampak
kljub temu prijetno. Večerja je bila spet preobilna. Vlasta se je po njej
sprehodila, jaz pa sem se po dveh tednih lenarjenja spet odločil za tek. Čez
slabo uro sva se oba zadovojna dobila pred hotelom.
Je res konec?
A je res že konec? Le še dva dneva sta nama
ostala. Groza , kako hitro čas teče, ko ti je lepo. Sklenila sva, da bova malce
počila in šla le na kratko vožnjo do jezera Lago di Tovel. V vodniku, ki so
nama ga dali v hotelu, je pisalo, da je jezero najbolj očarljivo v pokrajini
Trentino.
Po zajtrku nisva hitela
kot ponavadi, saj sva imela dovolj časa. Zapeljala sva se proti Clesu in nato
rahlo desno v Tuenno. Od tu naju je do jezera pod Brentino skupino ločilo le še
nekaj kilometrov. Kaj kmalu pa naju je čakalo neprijetno presenečenje. Cesta je
bila zaprta. Motoristični par iz Vicenze nama je povedal, da zaradi
hudourniških nanosov, ki so posledica dežja, ki je padal čez vikend. Očitno je
v tem delu divjalo neurje.
Med klepetom s prijaznim
parom je po dolini pripeljal avtomobilist in nam naznanil, da je cesta sicer še
vedno zaprta, ampak prevozna. Sklenili smo, da preizkusimo srečo. Cesta je bila
res prevozna, pogled na velike kupe nanešenega peska ob cesti pa kar malo
strašljiv. Prišla sva do parkirišča, kjer sva izvedela, da morava do jezera še
dober kilometer peš. Pod vtisom peščenih nanosov, ki so grozili, da se bodo
spet posuli po edini cesti ki vodi v dolino, sva se enoglasno odločila, da
greva hitro nazaj na „dovoljeni teritorij“.
Po drugi strani umetnega
jezera sva se med nasadi jablan in vinogradi lenobno zapeljala nazaj v Fondo in
nato do bližnjega jezerca Smeraldo. Majhno, ljubko in razmeroma čisto jezerce
nama je nudilo prijetno zatočišče za nekajurno lenarjenje na njegovih obalah.
Vlasta se je še malo naspala, mene pa je preganjala misel na jutrišnji dan, ko
se bova morala spet vrniti domov, k vsakdanjim skrbem.
Zvečer sva se sprehodila
po okolici hotela, kot da bi se hotela še zadnjič pred slovesom od lepe doline,
ki me je spominjala na Toskano, naužiti vsakega njenega kotička, ki se nama ni
uspel skriti pred očmi. Tokrat mi prvič, odkar hodiva na podobna potovanja ni
bilo hudo, ker se poslavljava od ljudi, ki tu živijo, ampak zato, ker zapuščava
lepote pokrajine, ki nama je prirasla k srcu. Tolažil sem se s tem, da nama je
vse to dosegljivo že po enodnevni nenaporni vožnji. Če bova imela čas, se bova
v Dolomite z lahkoto vrnila.
Premleval sem, zakaj se
nama tukajšnji domačini niso tako usedli v srce, kot denimo v Bolgariji.
Verjetno je to posledica tega, da so Bolgari veliko bolj preprosti, kot smo mi,
kaj šele naši zahodni sosedje. Njihove duše so, kot pravimo, bolj čiste in
nepokvarjene. Ni jih še ujelo pehanje za zaslužkom in dobičkom. Kar naredijo za
gosta, naredijo s srcem. Ne trdim, da se najini gostitelji tako v Švici kot
Italiji niso dovolj potrudili. Le občutek imam, da je vse skupaj bolj
industrija.
Ko sva naslednje jutro
zapustila hotel, naju po plačilu sobe ni nihče pospremil do vrat in se poslovil
od naju. Za njih nisva bila več zanimiva. Kakšna razlika od lanskega leta v
Bolgariji, ko so domačini mahali v slovo, dokler nisva izginila v daljavi. Pa proč črne misli, še
en dan Dolomitov je pred nama!
Zopet sva se povzpela na
Mendolo in nato nadaljevala do Bolzana, ki se je dušil v torkovem jutranjem
prometu. K sreči nama ni bilo potrebno riniti skozi center, tako da sva ga
hitro pustila za seboj. Skozi Nova Leavante in mimo jezera Carezza sva se
pripeljala pod vznožje Latemarja, ki se je svetlikal v dopoldanskem soncu. Spustila
sva se do Canazeja in porabila kar nekaj časa, da sva prevozila vsa cestna
gradbišča v njegovi okolici.
Oddahnila sva si, ko sva
se po cesti, kot zgrajeni za motoriste, pričela vzpenjati proti Passo Pordoi (2.239 m), kjer sva si spet privoščila krajši postanek, da sva
malo pretegnila noge in že sva nadaljevala proti Arabbi.
Ker sva to ljubko
mestece poznala že od lani, sva letos
naredila postanek z namenom, da dobiva kaj več podatkov o prenočiščih. Mesto je eno izmed
dobrih izhodišč za križarjenje po Dolomitih. Na reklamnem panoju sva dobila
brošuro, kjer so dobro predstavljene prenočitvene zmogljivosti, z vsemi naslovi
in številkami, ki so naju zanimale.
Čeprav sva tudi cesto na
2.105 m visok Falzarego že dodobra
spoznala na najinih prejšnjih popotovanjih, se nama ni zdela nič manj zanimiva
in atraktivna. Tako Pordoi kot Falzarego sta zelo oblegana prelaza in najbolj
moteče je ravno to, da se nanj zgrinja praktično vse, kar leze in gre, zato se
je bolje odločiti za kakšno vzporedno varianto. Ceste zaradi tega niso nič
slabše, prej nasprotno, da o vožnji skozi njihove ovinke ne izgubljam besed. Le
malce več časa je ponavadi potrebnega, tega pa na žalost nisva imela na pretek.
Če odštejeva postanek v edini odprti trgovini, sva se skozi Cortino praktično
samo zapeljala. Raje sva se odločila za postanek in malico v hladu gozdov na Passo Tre
Croci.
Ob potovanju mimo Laga
di Misurina sva občudovala naravnost enkratne skalnate gmote in kot bi mignil
sva prišla v Toblach, kjer sva se podala v raziskovanje nama še neznanih poti
po dolini proti Passu Monte Crocce (1.636 m).
Prijetno zavito
panoramsko cesto priporočava vsakemu motoristu, ki bo potoval v teh krajih.
Morda nama je bila všeč tudi zato, ker ni bila tako oblegana kot vse, ki sva
jih prevozila tisti dan. Ravno tako je bilo tudi v nadaljevanju skozi Sappado,
kjer naju je skorajda ujela ploha. Pravzaprav še danes nisem prepričan, kdo je
koga lovil tisti dan. Več ali manj sva vozila po mokri cesti, tu in tam naju je
zmočilo par kapljic, skorajda dotaknila sva se nevihtnih oblakov, pa vendar sva
se jim spretno izmikala.
Še kozam je bilo vroče |
Preko Plockenpassa (1.362 m) sva vstopila v Avstijo. Družbo na prelazu so nama
delale koze, ki so se pasle na pašnikih ob cesti. Pravzaprav bi se morale.
Ampak nič jim ni moglo preprečiti, da ne bi zvedavo hodile med obiskovalci
prelaza. Ko so se naveličale raziskovanja, so poiskale senco med parkiranimi
avtomobili.
Skozi dolgo galerijo sva
se strmo spustila v dolino do Hermagorja. Do doma je bilo še čisto malo, temu
primerno je bilo tudi najino razpoloženje. Veselje ob skorajšnjem snidenju z
domačimi se je prepletalo z razočaranjem. Spet bo preteklo kar nekaj časa, da
bova spet brezskrbno uživala, kot sva v zadnjih dneh.
Tik pred Beljakom nama
je spet zagrozil dež, ki je pred kratkim dodobra namočil dolino, po kateri sva
vozila. Še zadnji vzpon na potovanju naju je čakal. Strma cesta naju je
pripeljala na Koren in nazaj v domovino.
Počasi, kot bi hotela
podaljšati dopust, sva se zapeljala mimo domačih vršacev do Bleda. Po prevoženih 2.950 km sva bila spet doma. Polna vtisov, zdrava cela in
zadovoljna.
Po enajstnih dneh sva
spet za domačo mizo pila kavo, razlagala Robiju in mami, kaj vse sva doživela.
Z nasmehom na obrazih sva opazovala dežne kapljle, ki so zalivale travo za
blokom. Po dolgem času nama je uspelo,
da sva se z dopusta vrnila, ne da bi enkrat samkrat potrebovala dežne
kombinezone.
Kot sem že napisal, sva
prevozila slabih 3.000 km, prelazov nisva štela,
ker to ni bil najin cilj. Hotela sva uživati in se imeti lepo. Z zadovoljstvom
sva ugotovila, da nama je tudi tokrat uspelo.
Mogoče ob vse to ne
spada podatek, koliko denarja sva porabila, ampak že zaradi reda in ker to
vedno storim, bom to storil tudi tokrat. Za vse stroške (gorivo, prenočišča,
hrana, spominki in „odpustki“ za domače ...) sva porabila 1.250 EUR.
Ni komentarjev:
Objavite komentar